Casa Asia

Direct Access

Cap_casaasia
Media > Antonio Baquero: "A l'Iran podem parlar de canvi econòmic, no polític"

Antonio Baquero: "A l'Iran podem parlar de canvi econòmic, no polític"

El periodista del Periódico de Catalunya, Antonio Baquero, va analitzar el passat 15 de març a Casa Àsia el resultat de les eleccions legislatives a la República Islàmica de l'Iran. Baquero va ser l'enviat especial del diari per cobrir els comicis que van tenir lloc el passat 26 de febrer.

Ha arribat el moment del canvi a l'Iran després de les eleccions? Per a Baquero: "no podem parlar d'un canvi polític radical, estaríem enganyant a l'audiència. Cal anar pas a pas, ja que l'Iran disposa d'un sistema polític complex amb una estructura dictatorial i una altra més democràtica. És un joc d'equilibris, barreja de democràcia i teocràcia ".

Baquero va recordar que la facció reformista va arrasar en aquestes eleccions en què estaven convocats 55 milions d'electors per elegir un nou Parlament i l'Assemblea d'experts, l'òrgan de clergues encarregat de triar al líder suprem. Ara, ha dit, "els reformistes tenen més poder a l'Assemblea, Teheran ha aconseguit ni més ni menys que 30 escons, i alguns diputats ultraconservadors del Parlament no han aconseguit representació, de manera que el bàndol reformista ha resultat clarament el dominador".

Aquesta victòria reforça, a més, al president Rouhani i la seva aposta per posar fi a l'aïllament i aixecar les sancions internacionals de l'Iran després de l'acord nuclear. Ara bé, ha matisat Baquero, cal tenir present que el bàndol reformista també forma part del règim; per això ha reiterat que el resultat d'aquestes eleccions no suposa un canvi polític d'envergadura ja que tant reformistes com conservadors formen part del sistema i aquests últims segueixen controlant el país.

I va citar algunes xifres. Abans de l'acord nuclear l’ Iran produïa 2'6 milions de barrils al dia dels que exportava prop d'un milió. A 30 dòlars el barril ingressava 30 milions de dòlars diaris, que és pecata minuta, va relatar, per a les necessitats d'un país com l'Iran. Actualment només pot arribar a produir mig milió més de barrils per culpa d’unes instal·lacions que són obsoletes. I és que Mahmud Ahmadinejad, el president de l'Iran des de 2005 fins a 2013, va deixar un país en fallida econòmica, va afirmar.

En aquest punt, va dir, els reformadors fan enginyeria del possible sobretot en el camp econòmic i en l'energètic: "que el govern hagi obert el sector del petroli a la inversió estrangera és una bona mostra que podem parlar de canvi econòmic però encara no polític". En realitat, "els iranians han apostat pels reformistes perquè són pragmàtics ja que s'han adonat que per sobreviure han de sortir de l'aïllament econòmic".

Antonio Baquero va seguir posant l'accent en la societat iraniana i en les seves esperances de canvi: "els iranians en general aposten pel canvi i en particular la gent jove està totalment a favor de l'obertura. És una joventut preparada, formada i connectada que anhela viure millor ". I va assegurar: "El nou petroli de l'Iran és la seva joventut: produeix 233.000 enginyers cada any, dels quals moltes són dones" més que a l'Índia. Lamentablement, va concloure, "la república islàmica és una cotilla per a les demandes actuals de la seva societat, tot i que pel que he vist ara hi ha major relaxament al carrer, es percep menys tensió que amb Ahmadinejad".

Share to Twitter Share to Facebook Share to LinkedIn Share to Google Reader Share to Yahoo Share to delicious Share to NetVibes Share to Digg Share to Menéame Share to La Tafanera Rss

Search at Casa Asia Website
Casa Asia in WWW:
Facebook Twitter Youtube Flickr Spotify LinkedIn Foursquare

Asia-Pacific Interactive Map

Mapa interactiu d'Àsia-Pacífic
Discover Asia, country by country
Casa Asia
Casa Asia | Social Headquarters | Can Tiana Venue | c/ Bolivia, 56 | 08018 Barcelona | +34 93 368 08 36
Casa Asia Center - Madrid | Palacio de Cañete | Calle Mayor, 69 | 28013 Madrid | +34 91 360 01 94